Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Een zakelijk netwerk helpt je verder in je carrière. Je kunt kennis met ze uitwisselen, ze brengen nieuwe opdrachten binnen en kunnen je aan nieuwe uitdagingen helpen. Maar hoe bouw je een zakelijk netwerk op? En nog belangrijker: hoe onderhoud je dat?
De beste manier om je zakelijke netwerk uit te breiden, is om er regelmatig op uit te gaan. Bij bijna ieder zakelijk evenement of zakelijke bijeenkomst is er ruimte om te netwerken. Probeer hier in contact te komen met zoveel mogelijk nieuwe mensen. Wees hierbij niet te kieskeurig. De kans is groot dat je niet gelijk de ideale klant tegenkomt, maar jouw droomklant bevindt zich wellicht wel in het netwerk van die persoon. Vind je het spannend om alleen naar een bijeenkomst te gaan? Nodig dan relaties uit je eigen netwerk uit om ook te gaan. Zo heb je sowieso aanspraak tijdens een bijeenkomst en kunnen jullie elkaar aan jullie andere relaties voorstellen.
Wanneer je nieuwe mensen ontmoet, wissel je vaak visitekaartjes uit. Nodig ze daarna direct uit om een connectie op LinkedIn te maken. Als je geen visitekaartje hebt, kun je dit ook gelijk doen. Het is dan wel zo handig als je LinkedIn profiel alle benodigde informatie bevat om contact te kunnen houden. Zorg er tevens voor dat je LinkedIn profiel up-to-date is. Anders hangen je nieuwe connecties straks met je oude werkgever aan de lijn. Dat komt natuurlijk niet zo professioneel over. Heb je nog geen LinkedIn account? Maak dit dan snel aan! Dit is namelijk de manier om contact te houden met je zakelijke netwerk.
Contact leg je het beste persoonlijk tijdens een (netwerk)bijeenkomst of event. Hoewel sommige mensen het eng vinden om vreemden aan te spreken, is dit wel waarvoor je komt. Trek daarom de stoute schoenen aan en stap op een onbekende af. Stel je voor en toon interesse in de ander. Vraag naar zijn of haar functie, achtergrond en toekomstplannen. Zo heb je direct een interessant gesprek. Sluit af door visitekaartjes uit te wisselen of een connectie te maken op LinkedIn.
Vervolgens moet je nieuwe contacten zo goed mogelijk onderhouden. LinkedIn is hier uitermate geschikt voor. Met deze drie tips blijf je in contact:
1. Stuur een persoonlijk bericht naar een (nieuwe) connectie. Refereer hierin bijvoorbeeld naar jullie ontmoeting of vraag de ander naar een interessante (neven)functie op zijn of haar profiel.
2. Reageer op LinkedIn posts van anderen. Zo kom je geïnteresseerd over, blijf je bij en bezoek je regelmatig LinkedIn, waardoor je profiel ook actueel blijft.
3. Deel zelf kennis en informatie. Dit kan bijvoorbeeld door een update te delen met een link naar een artikel of foto van een bijeenkomst. Je kunt echter ook via privéberichten rechtstreeks relevante artikelen naar een van je connecties sturen.
Denk je dat een zakelijke relatie wel eens een nieuwe klant kan worden? Nodig hem dan eens uit om samen te gaan lunchen of koffie drinken. Een zakelijk voorstel bespreek je namelijk nog altijd het beste in real life en niet via LinkedIn.