Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
In Nederland is thuiswerken heel normaal. Mensen werken één of meer dagen thuis. Managers vertrouwen hun werknemers dat zij thuis minstens zo effectief zijn als op het kantoor. Dit blijkt ook uit een onderzoek Managing at arm’s length van Regus. Minder dan 40% van de managers maakt zich zorgen dat de werknemers minder effectief zijn dan thuiswerkers. In vergelijking met China staat dit percentage op meer dan 70%.
Uit het onderzoek van Regus zijn de cultuurverschillen duidelijk te zien. Vooral in China en India maakt men zich zorgen om de effectiviteit van thuiswerken. Deze landen staan ook bovenaan als het gaat om controle. Deze landen staan ook bovenaan als het gaat om videocommunicatie. De ontwikkelde landen, zoals Nederland, Duitsland, Japan en Engeland, staan juist onderaan als het gaat om videocommunicatie. Dit ligt waarschijnlijk aan de cultuurverschillen. Deze landen zijn veel meer open-minded dan landen als China, India en Mexico.
Ongeveer 60% van de managers denkt dat jongeren die thuis werken zich minder snel ontwikkelen. Dit ligt nog wel onder het gemiddelde. De meest pessimistische managers komen uit Frankrijk. Meer dan 80% van de managers denkt dat de jongeren zich niet verder kunnen ontwikkelen door thuis te gaan werken.
In tegenstelling tot de ontwikkeling van de jongeren neemt de verantwoordelijkheid van de jongeren wel toe. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 60% van de managers denkt dat Nederlandse jongeren meer verantwoordelijkheid krijgen door thuis te gaan werken. Dit is het hoogste percentage van alle landen. In Japan denkt slechts 16% dat thuiswerken positief is voor het ontwikkelen van de verantwoordelijkheid.
De Nederlanders zullen in de komende jaren steeds meer gaan afwisselen tussen het werken op of buiten het kantoor. Het aantal werknemers dat 5 dagen en 40 uur per week op het kantoor werkt, zal steeds minder worden. Bedrijven kunnen hierop inspringen door flexwerkplekken aan te schaffen. Het aanschaffen van flexwerkplekken bespaart op de lange termijn veel geld.