Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Ontspullen op kantoor: zó ga je te werk

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
Ontspullen op kantoor: zó ga je te werk

De ramen gaan weer vaker open en er waait een frisse wind door het kantoor: hoog tijd voor een voorjaarsschoonmaak! Een opgeruimd bureau zorgt namelijk voor een opgeruimd hoofd en geeft je meer overzicht, focus en rust. Maar waar begin je met ontspullen op kantoor?
 

Afscheid nemen van overbodige spullen klinkt meestal gemakkelijker dan het is. Want die volgekalkte notitieboeken, die zou je toch zomaar nog eens nodig kunnen hebben om iets terug te zoeken? Gelukkig zijn het minimalisme en ontspullen in opkomst. Typ in een willekeurige zoekmachine ‘ontspullen’ in en je krijgt duizenden artikelen met tips. James Wallman schreef er zelfs een compleet boek over en op Netflix is onlangs de documentaire Minimalism hierover verschenen. Tijd om de handen uit de mouwen te steken: op naar een clean desk policy!

Clean desk policy

De digitalisering scheelt ons natuurlijk al ontzettend veel papierwerk ten opzichte van twintig jaar geleden. Blijven de paperassen zich op jouw bureau toch opstapelen? Ga dan eens op zoek naar handige online apps en tools die dit kunnen vervangen. Zo zijn Trello en Wunderlist ideaal ter vervanging van de old fashioned to do-lijstjes. Het handige hieraan is dat je notities ook nooit kunt kwijtraken.

Mest ook de ladekastjes goed uit. Een tip van de Huishoudcoach (eigenlijk voor de bestekla, maar dit werkt ook met bureaulades): gooi alles in een verhuisdoos. Elke keer wanneer je iets nodig hebt, pak je het uit de doos en geef je het vervolgens een plekje op je bureau of in de lade. Waarschijnlijk kom je er na een tijdje achter dat er veel spullen in de verhuisdoos blijven zitten die je dus eigenlijk nooit gebruikt. Dat kan de prullenbak in!

Ben jij een echte rommelkont en ligt jouw bureau standaard bezaaid met spullen? Elk nadeel heeft zijn voordeel: volgens onderzoek door de Universiteit van Minnesota is de kans dan groot dat je een creatief genie bent.

KonMari methode at the office

De methode van opruimgoeroe Marie Kondo gaat op kantoor misschien een béétje ver. Maar de boodschap is in ieder geval dat je goed nadenkt over wat je wel en niet écht nodig hebt. Dit kun je prima toepassen op een rommelig bureau. De vraag die bij de KonMari methode centraal staat is: word ik hier blij van? Deze vraag stel je bij elk item dat voorbijkomt. Het is de bedoeling dat je jezelf omringt met spullen die je dierbaar zijn. Vraag dus niet ‘Wat wil ik weg doen?’ maar ‘Wat wil ik heel graag houden?’. Je kiest ervoor om spullen óf direct weg te gooien óf netjes op te ruimen. In haar boek ‘Opgeruimd!’ geeft ze ook nog tips over hoe je spullen zou moeten opruimen. Magische tip: bewaar alles altijd op één vaste plek. Zo hoef je nooit op ontdekkingstocht naar je sleutels, telefoon, paperclips, postzegels etc.

Opgeruimd staat netjes! Succes!

O ja, er is een uitzondering op de regel: de plant! Nu je bureau weer ‘clean’ is, is het zeker een aanrader om een exemplaar aan te schaffen voor een frisse vibe. Goed voor de kwaliteit van de lucht én de productiviteit op kantoor.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment