Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Onderwijs en akoestiek

  • Geplaatst op
  • Door Redactie

Ontwikkeling en evolutie zijn ook in het onderwijs aan de orde van de dag. Een nieuwe trend op didactisch niveau zorgt voor een aanpassing in aanverwante zaken. Meubilair, onderwijsondersteunende materialen en opstellingen in onderwijsruimtes dienen een nieuwe zienswijze te stimuleren. Een vaak vergeten of onderschat onderdeel is de akoestiek en het akoestisch comfort, voor zowel leerling, als lera(a)r(es).

Akoestisch comfort begint bij een acceptabel geluidsniveau. Onderwijzers vinden 50-55dB acceptabel, dit wordt de stoordrempel genoemd. Ter vergelijk; akoestisch comfort in kantooromgevingen bedraagt 40-45dB. De geaccepteerde geluidsdruk in onderwijsinstellingen is in ‘ruste’ dus al hoger dan in andere omgevingen.

Een goed hoorbaar signaal voor kinderen ligt 15dB hoger dan de stoordrempel. Dan pas kunnen zij (ook de kinderen op de achterste rij) alles goed horen en dus opnemen. Tegenwoordig zijn probleem gestuurd leren, persoonlijke aandacht en werken in groepjes dagelijkse kost. Deze geluidsproducerende methodieken creëren een totaal geluidsniveau van 65-70dB op het moment van onderwijzen. Dit is vergelijkbaar met het voeren van een gesprek in de nabijheid van een stofzuiger. Dit kost ontzettend veel inspanning voor de spreker en de aanhoorder zal stukken van het gesprokene missen.

Veel mensen in een ruimte, wisselende gespreksstructuren en een klein lokaal ingericht met harde (hygiënische) materialen maken een lastig spanningsveld. Hierbij vergeet of onderschat men vaak een goed akoestisch comfort. Door dit probleem wel te erkennen en maatregelen te nemen, worden 2 vliegen in één klap geslagen. Een leerling zal minder afgeleid zijn, minder prikkels ervaren en dus meer kennis op kunnen nemen. De lera(a)r(es) is beter in staat het verhaal over te brengen en zal substantieel minder gezondheidsklachten ervaren, wat ten goede komt aan de productiviteit en aandacht die besteed kan worden aan de leerlingen.

Toepassing van dUTCHCREEN producten in schoolomgevingen is een absolute toevoeging op het akoestisch comfort. In klaslokalen kunnen MUTE panelen tegen de wand gemonteerd worden en als ‘banner’ aansluitend aan het plafond. Op die hoogte is het MUTE paneel in staat om een grote bandbreedte van de spraak te absorberen. Zo voorkomt men een zogenoemde flutterecho en zijn de panelen op een hoogte gemonteerd die niet gauw ten prooi vallen aan pennenstrepen of vieze handen.

Door het modulair op te bouwen systeem is het gemakkelijk om elementen toe te voegen welke er optisch identiek uitzien. Naast wandpaneel is de MUTE ook als plafondpaneel te gebruiken in grote open ruimtes, zoals kantines. Op deze manier wordt de geluidsgolf, die weerkaatst wordt door de harde materialen van de tafels en vloer, geabsorbeerd en wordt een hinderlijke echo voorkomen.

In een mediacenter of computerlokaal is een combinatie van MUTE panelen en NOVU wanden goed toe te passen. Het akoestisch comfort van een ruimte verbetert aanzienlijk en tevens zorgen de NOVU (desk up) wanden voor een ruimteafscheiding, waardoor iedere leerling zijn eigen werkruimte heeft. Dit is prettig voor de concentratie en tevens is afkijken tijdens toetsmomenten een stuk moeilijker.

Het akoestisch comfort is belangrijk en moet goed ingericht worden. Immers, het kapitaal van een onderwijsinstelling bevindt zich in leraren die met plezier hun werk doen en leerlingen die veel opsteken tijdens hun schoolcarrière. Geluid is één van de fundamenten tijdens onderwijzen en zal dus geholpen moeten worden om de juiste bestemming te bereiken.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment