Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Internationale dag tegen RSI of CANS?

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
Internationale dag tegen RSI of CANS?

Op 28 februari is het de internationale dag tegen RSI. Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor het Repetitive Strain Injury (kortweg RSI). Hoewel deze term bij veel mensen een vrij duidelijk beeld oproept, is er bij specialisten veel onduidelijkheid welke klachten er wel en niet onder RSI vallen. Vandaar dat zij pleiten voor de term CANS. Wat houdt dit precies in? En hoe kun je deze klachten voorkomen?

Wat is het verschil tussen RSI en CANS?

RSI is geen aandoening, maar een verzamelnaam voor aandoeningen die ontstaan door herhaalde spierbelasting. Wanneer je bepaalde bewegingen steeds herhaalt, kunnen spier- en gewrichtsklachten ontstaan. Vaak zijn dit klachten aan de handen, polsen, armen, nek en schouders. Doordat er onduidelijkheid bestaat over welke klachten nu wel en niet onder de noemer RSI vallen, is de verzamelnaam CANS ontstaan. CANS staat voor Complaints of Arm, Neck and Shoulder, oftewel arm,- nek- en schouderklachten. Er vallen 23 aandoeningen onder de noemer CANS. Dit maakt deze aandoeningen gemakkelijker te diagnosticeren en gerichter te behandelen. In dit blog zullen we daarom de term CANS hanteren.

CANS op kantoor

De belangrijkste oorzaak van CANS is tegenwoordig het uitvoeren van werkzaamheden achter een computer of laptop. Tijdens het werken achter een computer belast je bijna alleen de spieren in je vingers, polsen, armen, schouders en nek. Doordat je deze spieren dagelijks belast, kan de doorbloeding slechter worden en kun je spierpijn krijgen. Een goede doorbloeding is vooral in je handen en vingers belangrijk, maar die worden door het typen en muizen juist het meest belast. Slecht nieuws voor de meeste kantoormedewerkers dus! Klachten ontstaan geleidelijk en hoeven niet direct heel ernstig te zijn, waardoor het niet altijd direct duidelijk is dat je met CANS te maken hebt. Doordat je pas laat doorhebt dat er iets niets goed zit, is CANS zo gevaarlijk.

Hoe kun je CANS voorkomen?

Ondanks dat je dagelijks achter een computer met een muis en toetsenbord werkt, is het ook op kantoor mogelijk om CANS uit te bannen. Een goede werkplek is hierbij van belang. Met de volgende tips zorg je voor een goede werkhouding:

- Aan een goede werkplek zit je goed rechtop en moeten je voeten plat op de grond kunnen staan. Behalve een goede ergonomische bureaustoel, is de juiste hoogte van je bureaustoel dus ook van belang.

- Zorg dat je computer recht voor je staat, zodat je je nek niet hoeft te draaien om naar je beeldscherm te kijken. Ook je toetsenbord hoort netjes voor je lichaam te staan.

- Het is van belang om voldoende te blijven bewegen. In dit blog lees je welke oefeningen je gewoon vanuit je bureaustoel kunt doen.

- Kom regelmatig uit je werkhouding. Een slimme manier om dit te doen is door zittend en staand werken af te wisselen. Met een verstelbaar bureau kun je je werkhouding een paar keer per dag afwisselen.

- Neem voldoende pauze. Werk niet zes uur achter elkaar achter een computer en onderbreek je computerwerkzaamheden in ieder geval elke twee uur.

- Maak gebruik van armsteunen en speciale muizen en toetsenborden om klachten aan je polsen en handen te voorkomen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment