Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Ga zitten, maar niet te lang!

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
Ga zitten, maar niet te lang!

Iedere dag brengen we grotendeels zittend door. We zitten om te eten, om naar ons werk te gaan, om te werken, om tv te kijken, om te internetten. Reken maar eens uit hoeveel uur je vandaag al hebt gezeten. Met al dat zitten brengen we meer schade toe aan onze gezondheid dan we denken. Ook als je veel sport en beweegt, dan nog is langdurig zitten schadelijk. Want ook voor fanatieke sporters geeft zitten een verhoogde kans op verschillende chronische ziekten. Het gaat namelijk om de uren en de houding.

Een zittende houding levert op lange termijn in alle gevallen klachten op. Met name de rug en de nek hebben het meeste te lijden onder de zittende houding. Dat komt in veel gevallen door een verkeerde houding, maar zelfs met de meest ideale houding ontstaan er klachten. Zitten is namelijk een eenzijdige spierbelasting, waarbij sommige spieren zwaar belast worden en andere spiergroepen worden juist niet belast. Bij langdurig zitten of zitten in de verkeerde houding, kunnen uiteindelijk allerlei aandoeningen ontstaan. Waarom zitten we dan zo lang? Zitten heeft natuurlijk ook veel voordelen: in een zittende houding kunnen de meeste mensen het meest effectief hun werk doen. Zo kun je je volle aandacht richten op je werk. En daarbij is zitten voor ons gevoel meer ontspannend dan staan.

De oplossing voor dit probleem is eenvoudig: we moeten zorgen voor afwisseling. Probeer niet te lang in dezelfde houding door te brengen. Dat wil zeggen dat je de houdingen zitten, staan en liggen zoveel mogelijk moet combineren. De combinatie van deze drie is het beste voor het lichaam, om klachten zoveel mogelijk te voorkomen. En aangezien we ’s nachts al liggen, moeten we proberen om tijdens kantooruren zitten, staan en lopen zoveel mogelijk af te wisselen.

Tips

- Beweeg zoveel je kan: neem de trap, ga fietsen, loop naar je collega’s toe

- Korte vergaderingen kunnen prima staand

- Kies een in hoogte verstelbaar bureau, zodat je ook af en toe kunt gaan staan

- Neem regelmatig een stevige massage

- Hang een plaatje op met de juiste zithouding, zodat je eraan herinnerd wordt

- Ga staan of lopen tijdens het telefoneren

- Eet je lunch aan een hoge statafel of ga wandelen

30-2 regel
Probeer het vaste patroon zoveel mogelijk te doorbreken, door dingen anders te doen. En houdt daarbij de regel 30-2 aan: iedere 30 minuten die je zit, moet je minimaal 2 minuten bewegen. Even naar het toilet of de koffieautomaat is al voldoende, maar blijf niet langer dan die 30 minuten zitten.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment