Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Donderdag 28 februari, Internationale Dag tegen RSI

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
Donderdag 28 februari, Internationale Dag tegen RSI

Donderdag 28 februari aanstaande vindt de Internationele Dag tegen RSI (Repetitive Strain Injury) weer plaats. Op deze dag wordt extra aandacht besteed aan hoe RSI voorkomen kan worden en hoe men hiermee om dient te gaan.

Ieder jaar gaan er gemiddeld circa 500.000 werknemers met RSI klachten naar de huisarts. Ondanks dit hoge aantal is het toch enigszins verbazingwekkend hoeveel mensen eigenlijk niet weten wat RSI precies inhoudt. RSI is geen ziekte, maar het is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voornamelijk voorkomen in het bovenlichaam. Klachten die vooral veroorzaakt worden door een langdurig statische houding of door langdurig repeterende bewegingen. Het meest bekende voorbeeld is de muisarm die ontstaat door het gebruik van een computermuis. Andere klachten zijn terug te voeren naar bijvoorbeeld het doorschuiven van boodschappen aan de kassa. Ook dit is een beweging die veelvuldig herhaald wordt gedurende een werkdag. RSI klachten ontstaan echter ook bij mensen die meer stress op hun werk ervaren en weinig sociale steun vinden op hun werk.

Op de Internationale Dag tegen RSI worden de risico’s onder de aandacht gebracht. Maar veel belangrijker is uiteraard hoe RSI klachten voorkomen kunnen worden. Voor intensief beeldschermwerk begint dit uiteraard met een ergonomisch ingerichte werkplek en een goede zithouding. De bureautafel dient ingesteld te zijn op de juiste werkhoogte, evenals de bureaustoel. Het is dan ook aan te raden om te kiezen voor een ergonomische ARBO bureaustoel die voorzien is van diverse instelopties, zodat de stoel voldoende ondersteuning biedt voor het gehele lichaam. Daarnaast zijn er nog verschillende tips die RSI klachten moeten voorkomen:

- zorg voor voldoende afwisseling van de werkzaamheden

- neem regelmatig korte en langere pauzes

- gebruik zoveel mogelijk het toetsenbord in plaats van de muis

- voorkom een te hoge werkdruk

- gebruik van speciale hulpmiddelen, zoals een balmuis of trackball (gebruik van de duim in plaats van arm om de pijl te bewegen) of een ‘gebroken’ toetsenbord (minder spanning in armspieren)

Bron: Wikipedia

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment