Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

Digitalisering van het onderwijs

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
Digitalisering van het onderwijs

De computer, het digibord, digitale boeken, digitaal vertellen, het zijn allemaal termen die horen bij het hedendaagse onderwijs. Er zijn zelfs zogenoemde ‘laptopscholen’, die niet eens meer met reguliere boeken werken. De digitalisering van het onderwijs is aan de orde van de dag.

Het digibord
Een kreet die door veel docenten en leerlingen gebruikt wordt om het digitale schoolbord aan te duiden. Nooit werd er een ICT tool of toepassing op scholen zo massaal omarmd als het digitale schoolbord. Geen wonder: het digibord staat dicht bij de dagelijkse praktijk van de leraar en geeft een nieuwe dimensie aan bestaande software. Daarnaast maakt het onmiddellijk bronnen beschikbaar en stelt het de leraar in staat om bordaantekeningen te bewaren. Een van onze leveranciers op gebied van schoolborden is Legamaster. Zij leveren producten die leraren de kans geven onderwijs aan te bieden met het gemak van de meest moderne technieken.

Digitale borden in 2 soorten
Het e-Board touch is de meest letterlijke vertaling van de digitalisering van het traditionele schoolbord. Dankzij een zeer snel touchoppervlak is het bedienen kinderspel. Het bord kan overweg met 10 touchpoints op hetzelfde moment. Dit maakt het voor docenten mogelijk om meerdere leerlingen tegelijkertijd op het bord te laten werken. Het bord is verkrijgbaar in verschillende formaten (77”, 87” en 93”), zodat er voor ieder klaslokaal een passend bord te vinden is.

De allernieuwste ontwikkeling op het gebied van interactieve schoolborden zijn de zogenoemde e-Screens. Deze full HD touchscreens maken het lesgegeven tot een echte belevenis. De “grote televisie”, zoals het scherm door leerlingen weleens wordt genoemd, heeft een zeer helder beeld wat zich snel en eenvoudig kan aanpassen aan de verschillende lichtomstandigheden. Ook deze schermen zijn in verschillende formaten verkrijgbaar en eenvoudig op een onderstel of aan de wand te monteren. Ditzelfde geldt overigens voor het e-Board touch. De combinatie van deze voordelen, verenigd in één apparaat, maakt het digibord een krachtig instrument voor het onderwijs.

Digitaal lesmateriaal
Lesmateriaal dat digitaal beschikbaar is, wordt steeds vaker gebruikt. Docenten gebruiken de computer op school zelfs zoals ze ‘thuis de wasmachine gebruiken’, veel en vaak dus. Met het programma Hot Potatoes kunnen de docenten lesmateriaal maken. Leerlingen maken hun toetsen op de computer en deze zijn direct door de docent na te kijken. Steeds vaker krijgen docenten een iPad beschikbaar gesteld door de school waar ze werkzaam zijn. Deze gebruiken ze voornamelijk in de organisatie van hun onderwijs: lesvoorbereiding, snelle behandeling van leerlingvragen en notering van absentie. Met de lancering van DisplayNote, in combinatie met de e-Screens, wordt hier nu een nieuwe dimentie aan toegevoegd. Met DisplayNote wordt het delen van content, aantekeningen, etc. kinderspel en worden de lessen zowel voor de leerlingen als voor de docenten zeer interactief.

Digitale boeken
Digitale boeken zijn er in verschillende vormen. De twee hoofdgroepen zijn statische boeken en levende of geanimeerde boeken. De statische boeken worden door de leraren en leerlingen zelf gemaakt in (bijvoorbeeld) Powerpoint. De levende boeken worden door professionals gemaakt en zien er uit als interactieve tekenfilms. De interactieve manier van werken met digitale boeken (zowel statische als levende) stimuleert de leerlingen om de woorden die ze leren actief te gebruiken. Dit gebeurt voornamelijk doordat de leerlingen met elkaar en met de leraar praten over wat er op het scherm te zien is. Op deze manier leren ze ook verbanden te leggen binnen verhalen en relaties te leggen tussen het digitale boek, hun eigen ervaringen en de buitenwereld.

Digitaal vertellen
Wanneer met digitale beelden een verhaal wordt verteld, wordt dit Digitaal Vertellen genoemd. In de klas kan men hier op twee manieren mee aan de slag gaan. De eerste manier: de leraar kan een verhaal maken en vertellen, waardoor leerlingen op een frisse manier met lesstof worden geconfronteerd, wat vaak enthousiaste reacties oplevert. Dit verhaal kan de docent dan eenvoudig op het e-Board of e-Screen tonen aan de klas. De tweede manier: de leraar vraagt de leerlingen om zelf een digitale vertelling te maken, zoals een digitaal opstel of een digitale strip. Bij deze opdracht worden de leerlingen op veel verschillende vaardigheden aangesproken: ze moeten een onderwerp bedenken, onderzoek doen, informatie analyseren, verwerken en als een verhaal structureren. Doordat de leerlingen hun verhalen presenteren aan de groep of op internet, zijn er veel momenten van reflectie. Dankzij het e-Board of e-Screen wordt het vervolgens ook zeer eenvoudig voor de rest van de leerlingen om te reageren op de presentaties en feedback te geven die vervolgens direct in de presentatie verwerkt kan worden. Leerlingen krijgen dus op een vernieuwende manier te maken met diverse elementen uit het curriculum: spreken, schrijven, kijken, luisteren en digitale techniek.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment