Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

De gevolgen van een slechte werkhouding

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
De gevolgen van een slechte werkhouding

Een goede houding achter je bureau is ontzettend belangrijk. Dat weet iedereen. Het is verleidelijk om lekker onderuit gezakt te hangen in je stoel tijdens het werk, maar gezond is anders. Als je een slechte werkhouding hebt op kantoor, kan dit namelijk nogal vervelende klachten opleveren.

Heb je pijn van je bovenrug, nek, schouders, armen, polsen, handen of vingers? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat dit RSI-klachten zijn.

Wat is RSI?

RSI is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders of nek. Het is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Dit betekent een blessure door een herhaalde belasting. Hierdoor ontstaat een continue spierspanning en krijg je spier- en gewrichtsklachten. Het komt vaak voor bij beroepen waarbij je dezelfde handelingen achter elkaar moet uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan mensen die de hele dag op kantoor zitten, maar ook kassapersoneel en lopende-bandmedewerkers. In Nederland hebben zo’n 3,2 miljoen mensen last van RSI-klachten.

Als je veel achter de computer zit, belast je je vingers, polsen, armen, schouder- en nek. De doorbloeding kan slechter worden. Je kunt RSI-klachten herkennen aan tintelingen, koud of dood gevoel of lichte pijn. Deze klachten kunnen zelfs verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Je kunt ook hoofdpijn krijgen door je nekpijn. Het gevaar van RSI ligt in het sluipende verloop. Niemand kijkt op van een zere pols of koude vingers. Vaak nemen de klachten ook af wanneer je niet op het werk bent. Na verloop kan de pijn echter blijven aanhouden en kan er krachtverlies optreden.

RSI voorkomen

Wat kun je zelf doen om RSI te voorkomen? Zorg dat je stoel op de goede hoogte staat. Ga recht voor je computer zitten. Zorg dat je afwisselend werk hebt. Zit niet langer dan 6 uur achter de computer en onderbreek je computerwerk in ieder geval een keer in de 2 uur. Doe tussendoor oefeningen om je spieren soepel te houden. Neem ook voldoende pauze om je spieren te ontspannen.

Ook de werkgever heeft een belangrijke rol in het voorkomen van RSI. Zo moet de werkgever ervoor zorgen dat er een goede werksituatie is en dat de juiste stoelen en bureaus zijn aangeschaft. Het beeldscherm moet op de juiste hoogte worden ingesteld, Ook moet de werkgever alert zijn op klachten en maatregelen nemen als dat nodig is.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment