Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Business studenten geven dit jaar aan een carrière bij Tesla (6), Booking.com (19), HEMA (36), Lidl (58), Hewlett Packard Enterprise (101), Kempen & Co (102), HP Inc. (116), Sogeti (121) of Unibail- Rodamco (122) wel te zien zitten. Met name Tesla, Booking.com en Hema hebben voor een ‘nieuwkomer’ een opvallend hoge plek in de lijst gekregen binnen de top 50.
Hewlett Packard Enterprise en HP Inc. zijn zusterbedrijven in de technologie (o.a. computers, printers). Kempen & Co is een Nederlandse merchant bank. Sogeti is een ICT-bedrijf en Unibail-Rodamco is een vastgoedbedrijf.
Het lijstje nieuwkomers bij de studenten Techniek ziet er niet veel anders uit. Zij hebben dit jaar dezelfde bedrijven toegevoegd, met iets andere noteringen. Zo komt Tesla daar binnen op de eerste plaats: Tesla (1), HEMA (51), Booking.com (71), Hewlett Packard Enterprise (97), HP Inc. (100), Sogeti (105), Lidl (117), Kempen & Co (125) en Unibail-Rodamco (129).
De bedrijven waar de nieuwe generatie het liefst wil werken, zijn waarschijnlijk niemand onbekend. Bij de business studenten bestaat de top 10 uit:De bedrijven waar de nieuwe generatie het liefst wil werken, zijn waarschijnlijk niemand onbekend. Bij de business studenten bestaat de top 10 uit:
1. Heineken
2. KLM
3. Google
4. Nike
5. Apple
6. Tesla
7. Coca-Cola Enterprises
8. Unilever
9. L’Oréal Group
10. Coolblue
Opvallend in deze toplijst is dat de top 5 onveranderd is ten opzichte van vorig jaar. Coolblue is dit jaar wel 5 plaatsen gestegen, niet heel verrassend als je kijkt naar de enorme groei van dit bedrijf en hun populariteit op social media. Bijzonder is dat concurrent Bol.com juist twee plekken is gezakt van 14 naar nummer 16.
De bedrijven in deze top 10 hebben overigens wel een soort van ‘onbereikbaarheid’ over zich. Wie hier aan de slag kan, heeft wel een hoog haalbaar doel afgevinkt. Google, Nike en Apple hebben namelijk maar weinig werkgelegenheid in Nederland. De aantrekkingskracht van deze bedrijven zit hem dus echt in de positieve associaties met de merken.
Ook bij de studenten Techniek is de top 10 erg bekend:
1. Tesla
2. Google
3. Philips
4. Rijksoverheid
5. Apple
6. KLM
7. Shell
8. Unilever
9. Heineken
10. Microsoft
De top 10 van de technische studenten is wel wat variabeler met veel stijgers en dalers. Verrassend is de nummer 1 notering van de binnenkomer Tesla. Bedrijven als Coolblue en bol.com zijn met een 30e en 37e plaats onder deze studenten een stuk minder gewild, maar dat is te verklaren door hun opleidingsachtergrond.
Een aantal bedrijven komt er dit jaar minder goed vanaf. Flinke zakkers (meer dan 10 plaatsen) zijn onder andere Endemol Shine Group, Ahold Delhaize, Barclays, Sanoma, Capgemini, DHL, TomTom, British American Tobacco, BP, Henkel, ING Group, General Electric, Heerema Group, ABN Amro, Accenture, ABB, Sanoma, Deutsche Bank en De Nederlandse Bank.
Tesla mag zich dus gelukkig prijzen als hoogste binnenkomer in beide lijsten. Elon Musk, het brein (en nog veel meer) achter dit bedrijf inspireert deze jonge doelgroep.
Bij generatie X draaide carrière grotendeels nog om salaris en groei. Het lijkt erop dat de volgende generatie werknemers zich ook privé wil kunnen identificeren met het product of de dienst waar ze voor werken. Dit verklaart ook de snelle stijging van bedrijven als Coolblue en Booking.com, onder deze doelgroep worden deze platformen veel gebruikt.
Kijkend naar het grote plaatje, zien we dat er eigenlijk allemaal multinationals in de lijst staan en dat banken vrijwel allemaal zijn gezakt. Bedrijven die zich erg richten op de toekomst en veel bezig zijn met techniek, digitalisering en innovatie trekken aan. Maar ook een informele, ondernemende cultuur met minder hiërarchische lagen spreekt de jonge generatie aan.
Wanneer je kijkt naar de top 10 zie je ook dat (online) branding via social media een goede trekpleister kan zijn. De populairste bedrijven zijn hier goed aanwezig en weten hun doelgroep te bereiken met goede inhakers en een dosis humor. Heineken, KLM en Hema vielen deze maand bijvoorbeeld nog in de prijzen bij de Beste Social Awards. Kijkend naar populariteit op social media missen wij trouwens nog Netflix in beide lijsten… Wellicht een binnenkomer voor volgend jaar?
Tot slot lijkt het erop dat een groene missie, duurzaamheid, hoog in het vaandel staat bij de student. De productie van consumptiegoederen is niet aantrekkelijk. Ze zoeken een groen en innovatief imago in hun toekomstige werkgever. Dit zie je ook aan de daling van bedrijven als British American Tobacco, FrieslandCampina, Ab InBev en Philip Morris.