Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Hoe kun je als bedrijf op je energiebesparing letten? wij helpen je hiermee.
Ieder jaar op 25 maart vindt Earth Hour plaats. Tijdens Earth Hour worden huishoudens en bedrijven opgeroepen om een uur lang de verlichting en andere elektronische apparaten in huis of op kantoor uit te zetten. Een goed moment om even stil te staan bij hoe het zit met energiebesparing op kantoor. Hoe kun je hier als bedrijf je steentje aan bijdragen?
Met Earth Hour wil onder meer het Wereld Natuur Fonds energiebesparing en de uitstoot van koolstofdioxide verminderen. Een goed initiatief waar je op kantoor ook aan bij kunt dragen. In dit blog geven we tips die je direct kunt toepassen en niet veel werk en tijd kosten. Zo dragen jij en je organisatie ook bij aan een beter milieu.
Streef naar een paperless office: een kantoor zonder papier. Print geen onnodige notulen, rapporten en verslagen, maar werk zoveel mogelijk digitaal. Veel bedrijven zetten in hun e-mail onderaan ook een stukje tekst over het feit dat ze proberen zo min mogelijk papier te gebruiken. Ze roepen hiermee de ontvangende partij op om hun e-mails niet uit te printen.
Een andere tip: schakel ’s nachts en tijdens weekenden en feestdagen de stroom uit. Apparaten die uitstaan verbruiken nog steeds een beetje stroom als de stekker in het stopcontact zit. Een andere goede oplossing is om gebruik te maken van stekkerblokken met een aan/uit-schakelaar. Vergeet deze dan niet iedere dag aan en uit te zetten! Zo voorkom je dat er ’s nachts ook nog stroom verbruikt wordt.
Zorg op kantoor voor voldoende daglicht. Hierdoor hoeven er minder lampen aangezet te worden. Denk er bijvoorbeeld aan dat gordijnen of andere zonwering altijd de mogelijkheid hebben open te kunnen. Vermijd ook posters of stickers op de ramen, waardoor het daglicht altijd maximaal ingezet kan worden. Vergeet ’s avonds niet om de zonwering dicht te doen. Dit werkt namelijk extra isolerend en zorgt voor minder stookkosten.
Verschillende werkkamers op kantoor hebben is fijn, maar het brengt ook nadelen met zich mee. In iedere kamer moet namelijk gestookt worden en moeten lichten branden. Zorg er dus voor dat (wanneer het kan) zoveel mogelijk mensen in een ruimte werken. Zo voorkom je dat in verschillende ruimtes licht brandt en de verwarming aan staat.
Werk je in een groot kantoorgebouw en heb je vaak meetings in verschillende kantoorruimten? Denk er dan aan om het licht steeds uit te doen als je de ruimte verlaat. Het levert veel voordeel op om verlichting uit te doen in ruimtes die niet worden gebruikt. Je kunt ook overwegen om sensoren te laten plaatsen, waardoor lichten aanspringen als iemand een kamer binnenloopt, en weer uitgaan als de kamer niet meer wordt gebruikt.
Een grote, kille ruimte verwarmen, kan in de winter veel energie kosten. Heeft het kantoor nog geen deuren en ramen met tochtstrips? Deze kunnen makkelijk bevestigd worden. Door de ruimte tochtvrij te maken en ervoor te zorgen dat warme lucht niet naar buiten kan, kan er al veel bespaard worden op de stookkosten.
Op afstand werken wordt steeds makkelijker en is ook nog eens goed voor het milieu. Als werkgever bespaart het reiskostenvergoeding en er worden heel wat ritjes met de auto bespaard. Dat vindt de ozonlaag dan weer heel prettig! Al werk je maar een dag per week of zelfs eens per maand vanuit huis, thuiswerken draagt bij aan een beter milieu en dus aan een groenere organisatie. Bovendien ontstaan er minder files. Pluspunt voor jou en je werknemers: af en toe thuiswerken kan behoorlijk bijdragen aan de productiviteit van werknemers, omdat ze niet worden gestoord en zich kunnen focussen op hetgeen dat ze moeten doen.