Gratis verzending
Inclusief montage en installatie
5 jaar garantie
Verpakkingsmateriaal retour

6 tips om je werkdruk te verminderen

  • Geplaatst op
  • Door Redactie
6 tips om je werkdruk te verminderen

Van alle werknemers werkt 60 procent regelmatig onder hoge werkdruk en vindt 47 procent het werk geestelijk of lichamelijk zwaar. Dat blijkt uit een onderzoek van FNV. De vakbond trekt de conclusie dat werknemers het moeilijker hebben dan tijdens de crisis. Maar hoe verminder je nu die werkdruk?

Je kunt natuurlijk naar je baas stappen om dingen te overleggen, maar je kunt ook beginnen bij jezelf. Het kan confronterend zijn, omdat je kritisch naar jezelf moet gaan kijken. Misschien heb je iets aan onderstaande tips!

1. Maak lijstjes

Schrijf op wat je moet doen en stel prioriteiten. Wat moet er echt deze week af? En wat kan er nog wel even blijven liggen? Doe de taken zo goed en zo snel mogelijk. Door lijstjes te maken houd je ook een overzicht van wat je allemaal nog moet doen en schrijf je het letterlijk van je af. Anders kan het nog wel eens in je hoofd blijven zweven en weet je op een gegeven moment niet meer wat je allemaal nog moest doen.

2. Verdelen

Kijk of je taken kunt verdelen met andere collega’s. Misschien is het mogelijk om hierover te praten en nieuwe afspraken te maken. Al is het alleen maar om te proberen. Als het niet werkt, weet je ook genoeg.

3. Focus

Doe alle taken die je doet met 100 procent aandacht en focus. Hoe meer je gefocust kunt werken, hoe minder je afgeleid wordt en hoe effectiever en efficiënter je kunt werken op de werkvloer. Werk met een koptelefoon op, zodat je niet gestoord kan worden door collega’s, of als je thuis het best kunt werken, kun je overleggen of je een dag in de week thuis mag werken om belangrijke taken af te maken.

4. Take a break!

Je kunt niet de hele dag gefocust zijn. Daarom is het goed om af en toe een pauze te nemen. Loop even een rondje, haal koffie voor de afdeling of ga even vijf minuten naar buiten om je hoofd leeg te maken. Door rustmomenten in te lassen op je werk, verhoog je je werktempo, maar verbeter je ook de kwaliteit van je werk.

5. Ontspan

Als je klaar bent met werken, ben dan ook echt klaar met werken. Neem tijd voor jezelf, bekijk een leuke film of ga wat leuks doen met je partner. Een andere goede remedie tegen stress en werkdruk is sporten. Ga hardlopen, fietsen of reageer je af op een boksbal. Als je sport, maak je endorfines aan en deze gelukshormonen zorgen ervoor dat je je prettiger voelt.

6. Nachtrust

Heel belangrijk: een goede nachtrust. Slaap je goed en voldoende? Je moet namelijk uitgerust zijn om energiek en gefocust te zijn en om prestaties te leveren. Als je moe bent kost alles meer tijd, gaat het zwaarder en ben je minder productief. Zorg dat je minstens acht uur slaapt per nacht.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis verzending

in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden)

Inclusief montage

en installatie

5 jaar garantie

op ons hele assortiment